Svar: Måltider - 1 mdr.

8. april 2022

Alder:
1 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, velkommen til og stort tillykke med den lille dreng :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er ikke sikkert, at din dreng altid behøver en pause undervejs i flaskegivningen. Nogle børn bliver irriterede og kede af det, når vi tager flasken fra dem og trives derfor bedre med at få lov til at spise færdig - jeg synes derfor, at det er et forsøg værd, at du ikke bøvser ham af undervejs, med mindre han naturligt selv begynder at slippe flasken eller på anden måde giver udtryk for, at han har brug for en pause. Er han inde i en god spiserytme, så skal du bare lade ham spise færdig:)

Når han har spist, så er det rigtig godt, at du hjælper ham med at komme af med en bøvs. Det kan du gøre på forskellig vis f.eks. ved at holde ham op over din skulder, så hans arme er løftet og ryggen holdes rank - og så kan du klappe ham let på ryggen, fra blenumsen og op, så du på den måde hjælper luften op og ud.

Det er også rigtig godt, hvis du kan give ham lidt mavemassage. Her kan du bruge lidt olie, så dine fingrer glider lettere og massere med to fingre rundt omkring hans navle i urets retning. Du kan også cykle med hans ben og hjælpe ham med at bukke og strække benene, så du på den måde også hjælper ham med at komme af med luft og afføring.

Et bad kan også hjælpe ham og være med til at gøre, at han får slappet af i kroppen og dermed også i maven. Det kan også ofte være en god idé at lejre ham på maven f.eks. hen over en ammepude eller du kan lægge ham på maven hen over dine ben, ligesom du kan bære ham liggende på maven på din underarm, når du går rundt med ham. Det kan også få ham til at slappe af i maven, så hans maveproblemer bliver lidt mindre. Samtidig er det rigtig god træning for ham at ligge på maven dagligt :)

Med hensyn til refluks, så er der lidt firkantet sagt tre former for refluks:

1. Almindelig refluks, hvor barnet har tilbageløb af mælk og mavesyre ...

Annonce

... og derfor gylper. Barnet trives dog rigtig fint, spiser og tager på på trods af sin voldsomme gylpen, og det er ikke noget man derfor gør noget ved.

2. Reflukssygdom, hvor barnet har tilbageløb af mælk og mavesyre og gylper så meget, at det går ud over barnets trivsel. Barnet tager ikke nok på i vægt, barnet græder meget, er generelt meget urolig, og barnet har ofte svært ved at sove. Dette kan behandles - ofte med medicin, nogle gang med operation alt efter hvad problemet skyldes.

2. Silent refluks, hvor barnet har tilbageløb af mælk og mavesyre - men ikke gylper. Mælk og mavesyre står og kører op og ned i barnets spiserør, hvilket gør rigtig ondt. Barnet vil derfor ofte græde, være meget uroligt og have svært ved at sove. Barnet har ofte synkebesvær og fejlsynker måske ofte. Barnet har ofte også svært ved at ligge ned...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis du mistænker, at din dreng kan have refluks, så er det vigtigt, at du taler med din læge og sundhedsplejerske omkring det, og om hvordan du skal forholde dig. Det er også vigtigt, at du sørger for, at din dreng ikke ligger helt fladt, når du giver ham flaske, så sørg for at sætte ham lidt op i din favn. Det kan også være en god idé, at du måske giver ham lidt hyppigere måltider - så han får lidt flere flasker i døgnet - det vil sige, at det f.eks. er bedre, at du giver ham 8 flasker i døgnet i stedet for 6, da han bedre vil kunne holde den lidt mindre mængde i sig, men samlet vil han stadig få den mængde, som han har behov for.

Du skal også være opmærksom på, at det kan være en god idé at sidde lidt med ham efter han har spist, og at I tumler, leger, ligger på maven osv. før han tilbydes flaske og ikke lige efter :)

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om Amning & Flaske", hvor du kan læse mere om modermælkserstatning, flaskestillinger, maveproblemer og meget mere:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre